Vaarbewijs 1 cursus in groep:

  • 4 klassikale lessen, start op 13 februari vervolglessen op 20-27 februari, 6 maart. Herhalingsles 13 maart
  • Lestijden van 19.00-21.30/22.00 uur
  • Online oefen examenvragen zoals op het examen van het CBR
  • Prijs inclusief boek en online examens € 200,00

Vaarbewijs 2 in groep:

  • 4 klassikale lessen, start op 20 maart en vervolglessen op 27 maart, 3-10 april. Herhalingsles 17 april.
  • Lestijden van 19.00-21.30/22.00 uur
  • online oefen examenvragen zoals op het examen van het CBR
  • Prijs € 200,00

Vaarbewijs 1&2 in groep:

  • 8 klassikale lessen, start op 13 februari  en vervolg lessen op 20-27 februari en 6-13-20-27 maart en 3-10-17 april.
  • Lestijden van 19.00-21.30/22.00 uur
  • online oefen examenvragen zoals op het examen van het CBR
  • Prijs inclusief boek, oefenmateriaal, online examens € 350,00

herhalingsles vb1 kan ook op zaterdag of op zondag  i.p.v. donderdag maar met praktijk varen +/- 3uur

* max 3pers

* wat zien we : ctl voor gebruik, afvaren aankomen, MOB, manoeuvreren 

* waar: de plas zelf

* €100/pp

( af te spreken in de groep ) start vanaf 09:00

Praktijkles bijboeken?

  • Dit is mogelijk in overleg op iedere zaterdag of zondag, gedurende het seizoen.
  • Lestijden van 09.30 – 15.30 uur.
  • Schrijf je in als koppel dan krijg je € 50,- korting
  • Prijs: 250,00 bij minimaal 3 personen
  • waar: de plas en de maas

De praktijkles is ook los bij te boeken voor maar € 100,- voor +/- 3 uur op het water! 

wat zien we : ctl voor gebruik, afvaren aankomen, MOB, manoeuvreren 

* waar: de plas zelf

voor de praktijkles zelf: volledige dag

Wanneer je een praktijktest beperkt/algemeen stuurbrevet motor aflegt word je beoordeeld op de volgende punten. Tijdens onze vaarstages krijg je hiervoor een degelijke voorbereiding. (Belgische norm )

Algemene veiligheid

  • Rekening houden met de andere waterweggebruikers / waterwegaanduidingen
  • Een veilige en aangepaste snelheid aanhouden
  • Een juiste en efficiënte uitkijk houden
  • Rekening houden met de voorrangsregels en correct reageren
  • Efficiënte communicatie

Start

  • Een veiligheidsbriefing geven, incl. plaats en gebruik van de aanwezige veiligheidsuitrusting. Noodprocedures
  • De manier beschrijven waarop het voorspelde weer waarschijnlijk de vaaromstandigheden zal beïnvloeden (golfslag, hogerwal/lagerwal…)
  • De juiste controles uitvoeren vóór het starten
  • Brandstofvoorraad checken
  • De motor starten en de juiste controles na het starten uitvoeren
  • Dodemanskoord gebruiken indien nodig

Vertrek van steiger of ponton

  • Beschrijven en gedeeltelijk toepassen hoe de landvasten/springen gebruikt moeten worden bij vertrek van een ligplaats aan hogerwal/langswal/lagerwal
  • De boot veilig manoeuvreren uit zijn ligplaats
  • De stootwillen correct gebruiken

Varen en de boot keren binnen een beperkte ruimte

  • Koers rechtdoor – bocht over stuurboord – bocht over bakboord – U-bocht – achteruitvaren
  • Buitenboordmotor: trimcorrectie
  • Het efficiënte gebruik tonen van voor- en achteruit met de juiste roerstand
  • Te allen tijde de volledige controle bewaren over het vaartuig
  • Noodstop

Een man over boord (dummy) recupereren

  • Efficiënt communiceren met bemanning en drenkeling
  • Ervoor zorgen dat er visueel contact blijft met de MOB
  • Onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen
  • Correct contact maken met de MOB
  • De MOB terug in/op de boot recupereren
  • De juiste behandeling van de drenkeling omschrijven

Langszij afmeren aan een steiger of een ponton/sluis ..

  • Een geschikte aanlegplaats kiezen; evt. bij een sluis: de juiste kant
  • Ervoor zorgen dat de juiste landvasten en stootwillen klaarliggen
  • Onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen
  • De stootwillen correct gebruiken
  • Zorgen voor doeltreffend vastmaken aan steiger of ponton, evt. sluismuur
  • De motor afzetten en de afsluitende controles uitvoeren